Kontroll av bälg

Jobbet med att byta motor går vidare. Det verkar vara vettigt att invänta vår och framför allt båtmässor för att få ett bra pris.

Under tiden passar jag på att fixa med andra saker. Eftersom motorn är ur båten är det drevet lätt att komma åt. Den berömda bälgen ska ju enligt Yanmar bytas var sjunde år. Vad jag förstår är detta en het potatis på nätet och i olika forum mm.

Som vanligt finns det fina instruktioner i servicemanualen. Det är i stort sett bara att lossa bultarna och kontrollkabeln från drevet så är det loss. Jag tar ett spänband och hissar upp det ur hålet och in i båten. Sen går det fint att bära för hand ned för stegen. Visserligen väger det en del men det har en fördelaktig form som man kan hålla nära kroppen. Inga problem.

Sedan är det fler bultar för att lossa nedre delen från den övre, och där sitter bälgen lätt åtkomlig.

Jag har tyvärr ingen aning om hur gammal bälgen är, men minst tio år. De förra ägarna har haft båten i tio år, och de har enligt uppgift inte bytt den. Kanske har den suttit där i 30 år? Dessutom lämnar själva bälgen inga spår. På den sida som suttit i vattnet finns det lite påväxt av tulpaner och alger, men dessa lossnar lätt. På andra sidan ser bälgen ut som om den kommit direkt ur bälgtillverkningsmaskinen hos Yanmar. Blank, mjuk och fin. Inte en repa, spricka eller ens missfärgning. Den får nog sitta tio år till.

Själv drevhuset, som är gjutet i aluminium har också en del påväxt. Tulpanerna har angripit färgen och ätit sig in till metallen. Jag går på lätt med sandpapper. Enligt tips från nätet kollar jag först att det inte järn i kornen på pappret, då det kan fastna i det man slipar och sedan bilda små rostangrepp. Biltema har billigt slippapper med aluminiumoxid i kornen, perfekt.

20151229_115527 20151229_115519

Jag målar sedan några omgångar med epoxygrundfärg och något lager hård bottenfärg.

20151229_193148 20151229_193200 20151229_193203

Jag testar också några olika poser i min nya Darth Vadermask. Blir bra på nästa maskerad 😉

 

 

Ny motor. Beslutet är fattat

Efter en hel del utredningsarbete och e-postande fram och tillbaka med Beta Marine, Steyr Motors och Lidingö Marin har jag kommit fram till att det blir ”enkelt” att byta min Yanmar 1gm10 mot en Beta 14. Nu är det ju så att allt är relativt, så om det visar sig att det inte är enkelt så beror det bara på att jag jämför fel 😉

Skämt åsido så har detta utkristalliserats sig till två alternativ. Antingen ersätter vi nuvarande motor med en lika dan. Det går nämligen fortfarande att beställa samma modell av motor. Eller så investerar man lite till och får mer motor för pengarna. 1gm är ju en ganska gammal konstruktion och det finns bättre varianter idag. Där får mer effekt, mindre buller, mindre vibrationer samt mer miljövänlighet för pengarna.

Det verkar som att Beta Marine har siktat in sig på att ersätta Yanmarmotorer. Det finns till att börja med en adapter för att koppla ihop Betan med mitt Yanmar SD20 drev. Dessutom verkar måtten vara i stort sett samma så att motorn kan monteras i samma motorbädd. Bra, så man slipper göra en massa plastjobb i båten. Det enda som på pappret ser ut som ett problem är att motortassarna inte har samma mått, så det blir till att anpassa på något sätt. Har jag tur så kommer det att räcka med att borra och gänga nya hål i motorbädden. Det är dock så pass små skillnader att det är svårt att se hur det blir exakt utan nya motorn på plats.