Motorbytarplanen tar form

Jag var och hälsade på Lidingö Marin i veckan och köpte några reservdelar, bland annat en gummidamask till drevet. Jag träffade där Kaj och vi pratade motorbyte en lång stund. Han grymtade lite om att de inte så ofta får hjälpa till när det ska bytas från Yanmar 1GM till Beta 14 eftersom Betan passar så bra i Yanmarns motorbädd. Det låter ju bra! Han tipsade också om att man kan lägga en bit plattjärn mellan motorbädden och motortassarna för att på det sättet få nya borrhål eftersom det är osannolikt att det är samma mått på motortassarna. Det låter som en relativt lätt metod som jag borde klara själv, om det behövs.

Han konstaterade också att det är en del jobb med att justera in motor och backslag mot propelleraxeln så det blir rätt. Jag påpekade att jag har ett drev och då utbrister han: – ”Ja men dåså! Då är det bara att byta ju!”

Vi kom också fram till ungefär vad för grejjer som behövs för motorbytet:

  • En st Beta 14 inkl adapter för Yanmar SD20-drev.
  • Vattentät manöverpanel, utan tändningsnyckel.
  • Förminskning 50 till 45 mm för avgasslangen.
  • Vattenfilter för sjövattnet

Jag har läst på i Beta Marines manualer för motorn. De är förstås noga med att påpeka saker jag som ägare behöver göra för att de som leverantör ska ha ryggen fri vid eventuella problem. Tex måste man skydda manöverpanelen från saltvatten så att tändningslåset inte rostar. Därav väljer jag en annan manöverpanel helt utan tändningsnyckelhål och som enligt Beta Marine är vattentät. Alternativt kan man ju sätta en nyckel inne i båten istället som brytare för motorbatteriet.

Även om avgasslangen som standard är 50 mm på betamotorerna går det att Köra Beta 14 på en 45 mm slang. Passar mig bra så slipper jag byta hela avgassystemet.

Vattenfilter saknas idag för intaget av kylvatten, så det får jag fixa.

Städning motorrum

Eftersom drev och motor är urtaget ur båten passar det ju bra med rengöring av motorrummet. Jag börjar med ”hålet” där drevet sitter. Det har blivit en del påväxt med tulpaner och alger. jag hittar även en liten liten blåmussla. Jag ”städar” med sandpapper och torkar rent med avfettning och lite t-sprit efter det. Det är ganska gropigt i ytan men jag låter det vara så. Det är ju inget man ser när drevet är monterat.

Eftersom det är en ganska stor öppning tätar jag till med några plankor och en trasigt liggunderlag. Jag hoppas kunna få up temperaturen så jag kan måla motorrummet sedan.

20160103_150426 20160103_150502 20160103_152645 20160103_152700 20160103_163141

Kontroll inre bälg

På ett Yanmar SD20-drev finns det, utöver den vanliga bälgen, en inre bälg som extra säkerhet. Dessa båda bälgar bildar ett utrymme som kommer att vattenfyllas om den yttre bälgen springer läck. En sensor finns som kan larma om det utrymmet blir vattenfyllt. Den inre bälgen är i stort sett ett stycke tunnare gummiduk som jag gissar är designad för att hålla en kortare tid som man hinner få båten ur sjön om den yttre bälgen går sönder. Den inre fästs ursprungligen med en metallring som som jag antar monteras med något specialverktyg. På mitt drev är denna metallring ersatt med en slangklämma av tvivelaktigt material. Den har rostat och ser ut att ha haft sina bästa dagar. Jag fixar en ny hos Benns.

I övrigt ser den inre bälgen helt ok ut och behöver inte bytas. När jag ska återmontera allting på drevet så visar det sig att det är svårt att få slangklämman att hållas fast gummiduken mot godset under. Den är helt enkelt för bred. Metallringen som satt där från början var sannolikt mycket smalare för att passa i en skåra i godset.

Jag löser detta genom att bocka till slangklämman var 5 cm så att det på dessa ställen trycker in bälgen i skåran ordentligt.

20160102_150451 20160102_150437 20160102_150428 20160102_144204 20160102_144156