Motorrumsfläkten bullrar

Efter motortesterna har vi mastat på och fixat lite småsaker. Motorrumsfläkten stör mer och mer och jag bestämmer mig för att göra något åt det. När jag testar fläkten på olika sätt märker jag att den börjar låta betydligt mer efter att jag varvat upp motorn. Detta beror sannolikt på att generatorn kickar in ordentligt och höjer spänningen till dryga 13 volt. Detta gör förstås att fläkten går fortare och det är då som den låter som mest. Någon typ av vibration som fortplantar sig i skrovet.

Jag hittar en bra uträkningsmall på nätet där man beräkna vilket resistor man ska ha för att sänka spänningen i en krets där man tar ut en viss strömstyrka. I mitt fall drar fläkten ca 2,5 A vid 12 V. Om jag siktar på att sänka spänningen 2 V, så att den går lite långsammare, kräver detta en resistor på 0,8 Ω (R = U/I -> 2/2,5 = 0,8). Vi behöver också veta hur mycket effekt resistorn ska tåla och med fläktens märkström på 2,5 A blir det 5 W (P = I²R -> 2,5² x 0,8 = 5). Jag skaffar några olika resistorer på 10 W från Hifi Kit. Försäljaren ser förvirrad ut när jag berättar att jag ska ha dem till en fläkt i en båt, så jag pratar lite om högtalare också för säkerhets skull. 😉

När jag testar blir resistorn ganska varm, på gränsen till brännhet. Jag placerar den därför hängandes framför fläkten så den får lite kylning.

Jag tillverkar också några gummifästen av överbliven kylslang så att fläkten inte behöver sitta direkt i skrovet. Dessa åtgärder tillsammans gör att fläkten nästan inte hörs alls. Speciellt inte när motorn är på och det är ju endast då fläkten kommer att snurra.

Fläkten är en Attwood 4800.

motorrumsfläkt

Detta verkar bli det sista jag gör med motorinstallationen. Jag behöver bygga om motorhuv inklusive trappa ned till ruffen, men det får bli efter upptag. Säsongen får väl utvisa om det finns några problem med något kring nya motorn, men allt verkar fungera bra.

Detta har gått betydligt smidigare än jag väntat mig. Min förväntan var mer av att det skulle dyka upp problem som behövde omfattande åtgärder på något sätt. Inget sånt har dykt upp och det får jag vara sjukt nöjd med. Det mest förvånande var att vissa saker hade fel dimensioner från början vilket Beta Marine får ta på sig, men det löste sig ju bra i alla fall. Nu ska jag fokusera mer på segling och mindre på motoråkande!

Sjösättning och motortest

Äntligen dags att få båten i sjön. Det känns faktiskt en aning overkligt att det inte fanns en motor i båten för bara en månad sedan. Nu är det dessutom nervöst eftersom jag har haft ur drevet och bytt nippel för kylvattnet. Jag har förstås kollat och kollat igen att allt är åtdraget och att drev och bälg är monterat korrekt, men man kan aldrig vara helt säker.

Jag låter båten ligga i lyftremmarna några minuter medan kranbilen väntar. Jag hittar inga tendenser till läckage alls. Puh! Efter förtöjning i boj blir det test av motorn. Beta Marine har ett litet testprogram de vill att man kör. Förts 20 minuter på två tredjedels gaspådrag medan man är förtöjd. Kontrollera att inget läcker och att motorn inte överhettar. Efter det får man ge sig ut till sjöss och köra 15 minuter på halvgas, trefjärdedelsgas och slutligen full gas.

Jag testar 20 minuter förtöjd och åker sedan och förtöjer på min ordinarie plats, löjligt nöjd med att allt gått bra. Det enda som är ett litet problem är att motorrumsfläkten låter rätt högt. Eller rättare sagt så fortplantar sig dess vibrationer i skrovet så att det bullrar. Jag får titta på det vid tillfälle.

20160519_152912

Det känns lagom skruvat att sitta vid rodret och styra, med bra varv på motorn, fastknuten i en boj, med fören mot bryggan när det går förbi folk och tittar. Jag försöker se ut som att vi alltid gör så här 🙂

Några dagar senare ger vi oss ut på ”sea trials” enligt testprogrammet. Jag har för dagen skaffat en ugnstermometer så jag kan mäta temperaturen i motorrummet. Den ska inte gå över 70 grader. Jag får upp den till ca 35 grader. Inga problem alltså. Det ska bli intressant och se hur varmt det blir när jag byggt in motorn ordentligt. Nu är ”motorhuven” endast tillfälligt tillyxad och inte speciellt tät.

Jag märker också att motorn får för högt varvtal vid full gas. Det landar på 4 000 plus men den ska inte köras på mer än 3 600 varv per minut. Eftersom Betan har fler hästkrafter än Yanmarn kan den också driva en större propeller, eller en propeller med större stigning. Det får bli en fundering till nästa säsong. Nu får jag nöja mig med att gasa lagom.

 

Gamla motorn såld

När jag nästan gett upp hoppet om att få gamla motorn såld ringer en Bengt från västra Sverige. Det är synd om Bengt. Hans Yanmar har exploderat under dramatiska former efter att hans motor reparerats. Under en provkörning med båten på landbacken blir det något fel och gasen hänger sig på fulla spjäll. Stackars Bengt har bara en liten dunk med kylvatten som snart tar slut. Motorn går på fullvarv tills den begår självmord i ett våldsamt haveri. Bengt fick, citat, ”Dra brandsläckaren på den djäveln!”, slut citat.

Efter att Bengt lugnat ner sig i telefonen kommer vi överens om att jag skeppar motorn med Bussgods till honom på västkusten. Jag får 5 000 kr för motorn och ytterligare 3 000 kr för den oanvända sötvattenkylningssatsen från Martec. Den följde med båtköpet.

Hejdå Yanmarn! Av någon outgrundlig anledning kommer jag att sakna dig.

20151109_181433 20160325_184321

 

Instrumentpanel

Den nya instrumentpanelen är lite större än den gamla. Det finns måttsatt ritning och mall för att skära ut ett rätt format hål. Detta är mest besvärligt eftersom det är svårt att komma åt. Med hjälp av några borrade hål, en manuell sticksåg och dremmeln går det till slut. För att få plats med panelen får jag också flytta ner bränslemätaren en bit.

20160503_211505

Jag får hjälp av en gast modell mindre med att dra kabeln från panelen fram till motorn. Jag själv har ingen chans att få plats i luckan.

20160505_161002

Elproblem

När jag provkörde nya motorn verkar det som att skiljerelä och batteriladdaren stekts. Jag vet att de fungerande tidigare, men nu är de helt döda. Möjligtvis blev det fel i den ena som resulterade i att den andra slogs ut. Nå, det är gamla grejjer så det kanske inte är så konstigt. Jag kan inte se att jag kopplat något fel i alla fall.

Jag skaffar helt enkelt nya grejjer. Ett enkelt skiljerelä från SeaSea och en batteriladdare Victron ”Blue Smart IP65 Charger” köps in från nätet. Denna variant har en BlueToothfunktion som gör att man kan få lite info i paddan eller mobilen om status på laddningen.

1458903057_upload_products_263_300-349_20160325115057

Den nya laddaren kopplas in i elcentralen. Enkel fix.

20160501_095317