Enkellinerev

Det flesta grundläggande funktioner var i god ordning på båten när vi köpte den. En sak som var lite tvivelaktig var revet i storseglet. Där satt en för kort tamp som inte nådde hela vägen till sittbrunnen. Jag läser på lite om rev och inser att det finns bättre lösningar än att behöva springa upp på däck för att reva. När man vill reva brukar det dessutom inte vara den lugnaste stunden ombord så det känns rätt att prioritera detta.

Efter ett kort besök på Benns har jag en ny bomnock och ett antal meter ny polyesterlina i min ägo. Den gamla bomnocken (vid masten) har inga block för uppåtriktade linor. Ska man ha ett enkellinerev behövs det.

20160601_115551

Det går rätt enkelt att borra ur de gamla nitarna och nita fast den nya nocken med hjälp av grannens popnittång. Jag passar också på att byta linan till uthalet. Jag har lite dyneema kvar sen jag fixade nya fall så det blir stumt och bra.

Väl tillbaka i båten med bommen är det bara att dra den nya revlinan från sittbrunnen via ett block vid mastfoten, genom seglets revögla, ner igen och genom ett av blocken i den nya bomnocken, genom bommen till den aktre bomnocken, upp genom den aktre revöglan och till slut ner igen för fastsättning med en pålstek i bommen. Viktigt att dra revlinan förbi alla travare på samma sida både på vägen upp till revöglan som ner igen. På så sätt drar man ner seglet förbi de nedersta travarna när man revar.

Det hela fungerar tillfredsställande vid första försöket. Det behöver förstås trimmas en aning innan det blir perfekt. När jag testat under riktiga förhållanden får jag göra en markering på storfallet så jag vet hur mycket ska släppas ut vid revning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *