Motorbytarplanen tar form

Jag var och hälsade på Lidingö Marin i veckan och köpte några reservdelar, bland annat en gummidamask till drevet. Jag träffade där Kaj och vi pratade motorbyte en lång stund. Han grymtade lite om att de inte så ofta får hjälpa till när det ska bytas från Yanmar 1GM till Beta 14 eftersom Betan passar så bra i Yanmarns motorbädd. Det låter ju bra! Han tipsade också om att man kan lägga en bit plattjärn mellan motorbädden och motortassarna för att på det sättet få nya borrhål eftersom det är osannolikt att det är samma mått på motortassarna. Det låter som en relativt lätt metod som jag borde klara själv, om det behövs.

Han konstaterade också att det är en del jobb med att justera in motor och backslag mot propelleraxeln så det blir rätt. Jag påpekade att jag har ett drev och då utbrister han: – ”Ja men dåså! Då är det bara att byta ju!”

Vi kom också fram till ungefär vad för grejjer som behövs för motorbytet:

  • En st Beta 14 inkl adapter för Yanmar SD20-drev.
  • Vattentät manöverpanel, utan tändningsnyckel.
  • Förminskning 50 till 45 mm för avgasslangen.
  • Vattenfilter för sjövattnet

Jag har läst på i Beta Marines manualer för motorn. De är förstås noga med att påpeka saker jag som ägare behöver göra för att de som leverantör ska ha ryggen fri vid eventuella problem. Tex måste man skydda manöverpanelen från saltvatten så att tändningslåset inte rostar. Därav väljer jag en annan manöverpanel helt utan tändningsnyckelhål och som enligt Beta Marine är vattentät. Alternativt kan man ju sätta en nyckel inne i båten istället som brytare för motorbatteriet.

Även om avgasslangen som standard är 50 mm på betamotorerna går det att Köra Beta 14 på en 45 mm slang. Passar mig bra så slipper jag byta hela avgassystemet.

Vattenfilter saknas idag för intaget av kylvatten, så det får jag fixa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *