Sjösättning och motortest

Äntligen dags att få båten i sjön. Det känns faktiskt en aning overkligt att det inte fanns en motor i båten för bara en månad sedan. Nu är det dessutom nervöst eftersom jag har haft ur drevet och bytt nippel för kylvattnet. Jag har förstås kollat och kollat igen att allt är åtdraget och att drev och bälg är monterat korrekt, men man kan aldrig vara helt säker.

Jag låter båten ligga i lyftremmarna några minuter medan kranbilen väntar. Jag hittar inga tendenser till läckage alls. Puh! Efter förtöjning i boj blir det test av motorn. Beta Marine har ett litet testprogram de vill att man kör. Förts 20 minuter på två tredjedels gaspådrag medan man är förtöjd. Kontrollera att inget läcker och att motorn inte överhettar. Efter det får man ge sig ut till sjöss och köra 15 minuter på halvgas, trefjärdedelsgas och slutligen full gas.

Jag testar 20 minuter förtöjd och åker sedan och förtöjer på min ordinarie plats, löjligt nöjd med att allt gått bra. Det enda som är ett litet problem är att motorrumsfläkten låter rätt högt. Eller rättare sagt så fortplantar sig dess vibrationer i skrovet så att det bullrar. Jag får titta på det vid tillfälle.

20160519_152912

Det känns lagom skruvat att sitta vid rodret och styra, med bra varv på motorn, fastknuten i en boj, med fören mot bryggan när det går förbi folk och tittar. Jag försöker se ut som att vi alltid gör så här 🙂

Några dagar senare ger vi oss ut på ”sea trials” enligt testprogrammet. Jag har för dagen skaffat en ugnstermometer så jag kan mäta temperaturen i motorrummet. Den ska inte gå över 70 grader. Jag får upp den till ca 35 grader. Inga problem alltså. Det ska bli intressant och se hur varmt det blir när jag byggt in motorn ordentligt. Nu är ”motorhuven” endast tillfälligt tillyxad och inte speciellt tät.

Jag märker också att motorn får för högt varvtal vid full gas. Det landar på 4 000 plus men den ska inte köras på mer än 3 600 varv per minut. Eftersom Betan har fler hästkrafter än Yanmarn kan den också driva en större propeller, eller en propeller med större stigning. Det får bli en fundering till nästa säsong. Nu får jag nöja mig med att gasa lagom.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *