Motorinstallation, avsnitt 1

Ett av de största problemen med att byta motorn som jag identifierat är att få en ny motor att passa i båten, rent fysiskt. Dels är det frågan om själva motorbäddens dimensioner, dels är det en utrymmesfråga i motorrummet. Den senare frågeställningen är hyfsat enkel att få till en bra bedömning på med hjälp av de ritningar som Beta Marine tillhandahåller på sin webb. En Beta 14 är till att börja med några cm högre än en Yanmar 1GM10. Och eftersom den är tvåcylindrig är den ca 8 cm längre. Jag har tidigt insett att man måste bygga om ”motorhuven” och det ser ut att bli på gränsen när det gäller babordsidan i motorrummet. Motorrummet tar helt enkelt slut med en plywoodskiva som är vägg mellan motorrum och stickkoj. Att förlänga den innebär en hel ingrepp i inredningen vilket jag helst vill undvika. Detta problem sorteras dock in under kategorin ”saker vi löser senare”.

Efter att ha studerat ritningarna för motorn kan jag konstatera att den får plats i motorrummet, men det blir inte många centimeter över på framför allt babordsidan. Tex kommer det inte att få plats 3 cm dämpmatta där. 2 cm kommer kanske att funka.

Något som är svårare att bestämma är måttet mellan de tre olika fästpunkterna. Motorn har två tassar och drevet har en fästpunkt längst akterut. Jag lyckades aldrig hitta några ritningar som visar exakt avstånd mellan det aktre fästet och de främre för Yanmarmotorn. Efter att ha kontaktat Beta Marine får jag i alla fall ordning på det måttet för Betan. Initialt hittade jag andra ritningar på webben som visade ett annat mått, men det visade sig vara för den något större Beta 20. Det framgick inte helt klart på webben, vilket lurade mig ett tag.

En fördel med de ritningar jag ändå har på Yanmarn är att de är skalenliga. Med hjälp av en linjal, en miniräknare och 4-årig teknisk linje på gymnasiet lyckas jag bestämma måttet mellan fästena. Måttet på bredden är inga problem, det är exakt lika för de båda motorerna.

Målet med jobbet är ändå att säkerställa att det går att få fast motorn i motorbädden på något sätt. Mardrömmen är ju att behöva såga, svetsa och göra precisionsplastjobb i motorrummet. Tassarna på den båda motorerna har dock olika mått. Betans tassar är längre och bredare. Om man har otur är det ju så att hålen i de nya tassarna hamnar precis fel, dvs för nära ett befintligt skruvhål i motorbädden så att det inte går att borra ett nytt, men ändå så pass långt i från att det befintliga hålet inte kan användas. Jag funderar här på olika lösningar om det skulle vara fallet. Tex skulle man kunna lägga en ca 5mm tjock plåt mellan motorbädd och motortassar. Man skulle då få fästa plåtbiten i de befintliga hålen i motorbädden och göra nya i plåtbiten för att fästa motorn. Det skulle säkert fungera bra men det är en hel del jobb att få till. Jag har i alla fall förberett mig på att få borra nya hål och gänga dessa för M10-bultar.

I min motorbädd finns fyra hål på varje sida. Möjligtvis är det en motorbädd som är förberedd för olika varianter av motorer, vad vet jag. Efter att jag kollat ritningar, mätt och mätt igen, verkar det falla sig så lyckligt att de befintliga aktre hålen passar precis i Betans motortass. Det främre hålet ska enligt mina beräkningar ligga ca 5 mm för långt fram. Om det inte blir mer än 5 mm borde jag kunna anpassa motortassen utan att hållfastheten äventyras. Men då måste jag ha mätt helt rätt, något jag håller för osannolikt.

Det är därför med stor spänning som jag lyfter motorn på plats i motorbädden. Efter en del lirkande och svärande får jag ihop den med drevet och plötsligt är jag vid det ögonblick som varit i fokus ända sedan jag bestämde för att byta till en Beta 14 och som jag levt med både i många dagdrömmar och några nattliga mardrömmar. Det visar sig att jag mätt rätt!

20160424_101150

Ok, det är inte 5 mm det skiljer, snarare 4, men det får jag bjuda på. Det som jag bävat för skulle bli ett besvärligt arbete är reducerat till 2 x 5 minuter med rundfilen. Jag låter motorn helt enkelt hänga i repet och tar in tassarna till verkstan i garaget. Och så fick jag köpa en bra fil också!

20160427_194715

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *