Vatten i drevets olja!

Efter oljebytet i motorn är det dags för drevets tur. Om man läser i servicemanualen ser det ganska enkelt ut. Det visar sig till min stora förvåning stämma. Bara att ställa en bytta under drevet, öppna en skruv på undersidan och sedan öppnar man själva påfyllningslocket på drevet inne i båten. Det blir en del klättrande fram och tillbaka såhär första gången. Om man inte öppnar påfyllningslocket rinner oljan ut väääääldigt sakta.

Efter att jag lossat oljelocket på drevets ovansida klättrar jag ur båten för att se resultatet. All olja har hamnat i byttan – men – oljan är mjölkigt gråaktig till färgen. Det ser inte friskt ut, ens med mina oerfarna ögon.

Jag vänder mig som alltid till internet i stunder av kris och konstaterar att det är vatten i oljan. Huga. Detta verkar också vara ett ganska vanligt förekommande problem. Jag som hade tänkt koncentrera mig på motorn denna höst/vinter. Är det nu jag ska inse att alla som varnar för att köpa båt eftersom det är så mycket jobb har rätt? Jag har ingen större meckarerfarenhet även om jag är ganska händig och om jag ska vara ärlig så undrar jag nu hur detta ska sluta? Med en större räkning från närmaste båtkunnig verkstad förmodligen.

Nå. Jag ska i alla fall försöka lösa detta själv först. Fram med servicemanualen igen. Och internet förstås.

Så, efter en del läsande, googlande och skruvande har jag fått isär drevets nedre mekanism. Mest sannolikt är det ju i den delen som vattnet tränger in då den är under vatten hela säsongen. Och mycket riktigt finns det tydliga spår på att något inte står rätt till.

20151113_145437 20151113_145447

Man ser tydliga spår av rost där den yttre packningen legat an mot axeln. Även en del rostfärgad gegga innanför båda packningarna.

20151113_171752 20151113_171708 20151113_171643

Det sitter två packningar runt propelleraxeln där den går in i drevet. I varje packning finns en spiralfjäder i metall som ska klämma ihop packningen lagom mycket. Fjädern i den yttre packningen är nästan helt bortrostad. På bilden är själva gummit skadat, men det uppstod när jag, med milt våld, pillade ut den ur huset. Den inre packningen ser ganska ok ut, men jag byter förstås den också.

Efter att ganska snabbt fått tag på reservdelar är packningarna bytta och ny olja påfylld. Bara att vänta till nästa säsong för att se om det fixat problemet.

Vän av ordning kan ju undra varför det i hela fridens namn sitter fjädrar av metall som kan rosta i en så kritisk del av konstruktionen. Efter vad jag förstår så är det tydligen knepigt att få till rätt elasticitet med rostfritt stål. Det får bli regelbundna inspektioner av detta i framtiden. Nu vet jag ju i alla fall hur man gör.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *