Toppen av

Efter problemet med vatten i drevets olja kan jag flytta mitt fokus till det egentliga problemet – den trögstartade motorn.

Eftersom det är god åtkomst till motorn i båten, och stärkt av mina insatser med drevet, bestämmer jag mig för att ta av topplocket på motorn för att åtminstone se hur det ser ut. Hypotesen är att låg kompression är orsaken till att den är svårstartad. Det kan förstås bero på många olika orsaker, men om det är topplocket som behöver åtgärdas eller bytas så verkar det som att jag skulle kunna klara det mesta själv.

Servicemanual och internet är mina vänner även i detta arbete och efter en del skruvande och lossande av slangar och annat är faktisk topplocket loss från motorn på någon timme. Det är faktiskt inga muttrar eller bultar som är fastrostade eller har så konstiga dimensioner att jag behöver köpa dyra verktyg.

Ett bra tips är att hålla ordning på alla delar som man måste av första, och sedan sätta tillbaka dem i rätt ordning och på rätt plats. Servicemanualen ger mycket bra hjälp.

20151114_175601

Jag får också loss ventilerna men det ser ganska ok ut på både ventiler och ventilsäten. De är något ärgade, men bara marginellt. Med tanke på vad jag sett på nätet från andra som har problem är detta ingenting. Jag köper i alla fall ett ventilslipningskit och slipar ventilerna så det värsta försvinner. Annars kan jag inte göra så mycket mer än städa rent i insprutningsmunstycket och hoppas på det bästa.

20151114_175641

Det är också en hel del sot i utblåset, men jag ser inga sprickor eller täcken på vatteninträngning från avgaskröken. Jag skrapar rent på alla packningsytor och fixar nya packningar för avgaskrök och topp. Mer kan jag inte göra verkar det som.

Efter någon dags meckande är allt ihopsatt igen och det är med spänning som jag försöker starta motorn igen. Tyvärr är det minst lika trögstartad som innan 🙁

Tillbaka till ritbordet!

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *