Motorn ur

Problemlösningen med motorn går vidare. Efter att topplocket åkt av – och på igen – ger hag mig på bränslesystemet. Efter tips från motormeckande grannar är den allmänna åsikten att detta kan orsaka problemen. Jag är själv lite tveksam eftersom motorn går bra när den väl startar. Det borde betyda att den får bränsle som den ska. Men, jag tar isär så mycket det går och kontrollerar att allt ser ut som det ska. Jag hittar inga fel på vare sig högtryckspump eller spridare.

Jag kan också konstatera att jag blivit modigare hemmameckare. Kapitel 2-4 ”Disassembly of fuel injection punp” i servicemanualen börjar så här – ”As a rule, the injection pump should not be disassembled…”. Jag ler snett och greppar närmaste skiftnyckel…

Då dessa åtgärder inte heller har någon effekt på motorns trista trögstartighet börjar jag ringa runt till olika verkstäder. De flesta tipsar om Sjöbergs Marin & Motor. Jag får tag på herr Sjöberg själv och vi pratar en stund. Han menar att det skulle gå på mellan 15 000 och 25 000 att gå igenom motorn och byta ev trasiga delar. Och då har man fortfarande en 30 år gammal motor… Dessutom ska han gå i pension efter denna vintersäsong och schemat är fullt fram till dess. Jag får samma besked angående motorn från fler ställen jag ringer till. Det verkar helt enkelt inte lönsamt att uppdra åt någon att gå igenom motorn. För en större motor hade detta lönat sig eftersom det då kostar betydligt mer att köpa en ny.

Sakta men säkert börjar det gå upp för mig att det behövs en ny motor i båten. En större utgift som vi inte planerat för, i alla fall inte så tidigt in i båtägandet.

Jag bestämmer mig i alla fall för att ta ur motorn ur båten. Hur jag än går vidare härifrån så ska motorn i nuvarande skick inte sitta kvar i båten.

Hur man tar ur en motor ur en segelbåt? Man börjar med att bygga en lyftkran.

20151128_194129

Det tog en stund att tänka ut att en vanlig stege är stabil, lätthanterlig och klarar vikten bra. Resten löste sig ganska snabbt.

  • En trefot anpassad på plats så den står stabilt på däck.
  • En stötta skruvades fast i garaget varpå stegen sedan fästes med hjälp av en tving.
  • En överliggare i furu, 9,5 x 4,5 cm, samt en egentillverkad ”ryttare” av plywood, bandjärn och de billigaste hjulen jag kunde hitta på Jula.
  • Taljan är från storskotet som jag trätt om med enkel nylonlina, 10 mm. Det visade sig mindre lyckat då det blev väldigt trögt att hissa då det tvinnade repet är ojämt och ger stort motstånd i blocken. Jag får fixa ett bättre rep när motorn ska i igen.

20151128_194114 20151128_194712

En vagn underst, bara att rulla in i garaget.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *